zasady_dela

Bardzo często w kontekście improwizacji scenicznej, pisze się i mówi o tym czego nie należy robić. Skupia się na zasadach „negatywnych”. Przykładowo: aby nie blokować, nie obniżać stawki, nie wymiękać. Jest to dla mnie całkiem zrozumiałe. Po prostu na początku łatwiej pozbyć się tego, co zatrzymuje akcję. Jednocześnie jest szereg zasad i reguł, które mogą sprawić, aby improwizacja na scenie była bardziej dynamiczna, wciągająca i interesująca.

Dlatego dzisiaj 24 pozytywne zasady impro, wzięte prosto od Dela Close’a, który uczył czołówkę światowych improwizatorów.

1) TAK, I…

To fundamentalna zasada improwizacji. „Nie” jest słowem które wywołuje zatrzymanie akcji w scenie. Czasem daje zabawę aktorowi, ale zabiera zabawę publiczności. „TAK”, oznacza akceptację aktualnej rzeczywistości lub pomysłu. „I” oznacza nowy kierunek. Na blogu znajdziecie kilka wpisów poświęconych tej zasadzie.

2) ROZWIJAJ AKCJĘ

Na przykład:

A) Chodź, dorwijmy tych gości
B) Nie, poczekajmy…

Oczywiście powinno być raczej:

A) Chodź dorwijmy tych gości,
B) Racja, pójdę naokoło i zagrodzę im drogę ucieczki

Czyli akceptacja i rozwój sceny…

3) SKONCENTRUJ SIĘ NA RELACJACH 

Ludzie i relacje, są bardziej interesujący niż miejsca i przedmioty. Konflikt to tylko mała część relacji. Wydarzenia i cała akcja to rezultat interakcji pomiędzy różnymi relacjami.

4) PODEJMUJ AKTYWNE WYBORY

Gdy dwa różne wybory w scenie mogą posuwać akcję do przodu, wybierz ten, który może być bardziej fizyczny, ten który zaangażuje bardziej pozostałych improwizatorów lub ten wymagający największego wysiłku.

Akcja zaczyna się w momencie przerwania rutyny” – Keith Johnstone

5) PODĄŻAJ ZA STRACHEM I WYKORZYSTAJ GO

Chodzi o strach sceniczny. Użyj jego energię, aby podnieść stawkę twojego występu. O wiele bardziej interesujące jest, obserwowanie bohatera, który stawia czoła swoim obawom, niż zaprzecza, że się boi.

6) WSPIERAJ TWOICH KOLEGÓW 

Sprawiaj, aby inni improwizatorzy wyglądali dobrze. Nie ważne jak głupi był jego lub jej wybór w „twojej” scenie. Postawa „To świetny pomysł, pozwól, że ci pomogę” sprawia, że druga osoba dobrze i ty również wyglądasz dobrze.

7) IDŹ ZA SWOIM PIERWSZYM SKOJARZENIEM

To najbardziej autentyczna emocja. Wahanie jest złe i dodatkowo spowalnia akcję w scenie.

8) ZASADA TRÓJEK

Wszystko co jest ważne w scenie, powinno zostać wspomniane, wypowiedziane lub pokazane dokładnie trzy razy – nie więcej, nie mniej. Pierwsze pojawienie się oznacza „Uważność”, zauważyłeś ofertę. Drugie „Możliwość”, wiesz, że możesz z niej skorzystać i nadać jej kierunek, trzecie „Rzeczywistość”, stabilizujesz ją i staje się faktem.

Zasada trójek: Uważność, Możliwość, Rzeczywistość

9) BĄDŹ SPECYFICZNY I PRECYZYJNY

Sprawdź tam!” – ŹLE

Sprawdź na kanapie, pod niebieską poduszką!” – DOBRZE

Zamiast: „Hej, panienko”, powiedz: „Hej, ty w czerwonej krótkiej sukience”, „ręce do góry”

10) DOSTRZEGAJ WSZYSTKO, USŁYSZ WSZYSTKO, UŻYWAJ WSZYSTKIEGO

Coś o czym wielu improwizatorów (w tym ja) często zapomina. Przyznam, że musiałem tę zasadę ostatnio odkryć na nowo.

Wszystko co jest wypowiedziane lub pojawia się na scenie, jest dostrzegane przez publiczność. Kiedy improwizatorzy coś ignorują, publiczność to widzi i raczej nie jest z tego zadowolona.

11) ZACZYNAJ W ŚRODKU AKCJI

Ponownie, jest to aktywny wybór (punkt 4). Rób coś ważnego, zamiast nie robić nic na początku sceny.

12) SKONCENTRUJ SIĘ NA DETALACH

Detale różnych przedmiotów, twarzy, gestów są bardziej interesujące, niż ogólna scena. „Uwielbiam twój kapelusz” będzie mniej interesujące niż „Uwielbiam ten mały brązowy frędzel w twoim kowbojskim kapeluszu”

13) OKREŚLAJ OCZYWISTOŚCI

Jeżeli zlokalizujesz oczywisty fakt, którego każdy się obawia i jest zbyt zażenowany, aby o nim wspominać, otrzymasz za każdym razem śmiech. W Dramacie zwykle taki zabieg zacznie walkę na pięści lub pojedynek na pistolety. Źle wykonane określenie oczywistości, otrzyma śmiech za każdym razem.

14) BĄDŹ GOTOWY, ABY SIĘ ZAŻENOWAĆ

„Jeżeli nie jesteś gotowy, aby się zażenować w trakcie występu, to nigdy nie osiągniesz mistrzostwa jako improwizator” – Del Close

15) ZAMIAST WYMYŚLAĆ, PRZYPOMINAJ SOBIE

Dużo łatwiej jest pamiętać sytuację, niż ją wymyślać na poczekaniu. Rzeczywistość jest zawsze bardziej dziwna niż fikcja. Zamiast zastanawiać się co zrobisz, gdzie zaczniesz itp. Przypomnij sobie co ostatnio przeżyłeś.

16) POZWÓL IDEOM FORMOWAĆ SIĘ WRAZ Z ROZWOJEM SCENY

Nie wchodź do sceny improwizowanej z całym wypracowanym wcześniej bitem.  Daj czas, aby zaistniały nowe pomysły. Nie panikuj, gdy dane rzeczy się nie dzieją.

17) ZROZUM ROZWIJANIE WZORCA

Bądź w ciągłej gotowości w trakcie sceny, aby rozwinąć wzorzec powstały w trakcie konwersacji lub akcji.

18) CISZA TWORZY NAPIĘCIE

Improwizacja na scenie, w telewizji lub w filmie nie jest improwizacją w radiu. Nie musimy przegadywać scenek. Akcja i cisza mówią o wiele głośniej. Daj publiczności czas, aby zbudowali swoje własne oczekiwania.

19) GRAJ W GRĘ W TRAKCIE SCENY

Gra (The GAME – czyli wzorzec wyłoniony z wcześniejszych bitów), pozwala postaciom stać się bardziej naturalnymi i rozwijać ich charakter. Posiądź sens grania GRY kiedy grasz postać w scenie. Publiczność uwielbia być wciągana w grę.

20) BIERZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TWOJE AKCJE

Zdyscyplinuj rezygnację. Jeżeli to twój pomysł, albo pomyłka, bądź za to odpowiedzialny. Nie staraj się obwiniać innych. Nie proponuj czegoś, z czego później się wycofasz.

21) NIE WIESZ JAK ZAKOŃCZYĆ? ZATOCZ KOŁO

Kiedy publiczność rozpozna podobieństwa do akcji początkowej lub w trakcie sceny pojawia się „to jest moment w którym przyszedłem”. Cykl jest kompletny. Możesz zakończyć historię i będzie to dobre zakończenie.

22) TRZYMAJ COŚ W UKRYCIU

To szczera prawda, to hmm naprawdę wszystko co o nim wiem, poruczniku” – Pozwól publiczności myśleć, że wiesz o nim więcej.

23) EDYTUJ PRZED PUNKTEM KULMINACYJNYM

Jest to powiązane z TRZYMANIEM CZEGOŚ W UKRYCIU. Edycja sceny przed punktem kulminacyjnym podtrzymuje zainteresowanie. Przeciąganie sceny prowadzi do tego, że zainteresowanie publiczności zaczyna spadać i często jest niemożliwe do wskrzeszenia akcji i zainteresowania ich ponownie.

24) ZAWSZE JESTEŚ NA SCENIE 

Jeżeli jesteś w trakcie występu, to nawet jeżeli nie grasz aktualnie w konkretnej scenie, bądź w gotowości, aby wejść, gdy tylko będziesz potrzebny. Może będziesz musiał być za chwilę tłem, drzewem, lub główną postacią, która pojawi się w historii. Zawsze jesteś na scenie!

Please like & share: